Otrok in težave v hrbtenici
Otroško telo in tudi delovanje je dosti drugačno od delovanja in sestave odraslega človeka. Tako lahko otroci ohranijo zelo nizko pojavnost bolečin v hrbtenici. Naloga odraslih je, da pri današnjem načinu življenja čim dalj časa tako tudi ostane.
Najpomembnejša aktivnost, ki je lahko vsak starš naredi za svojega otroka in njegovo hrbtenico, je preventiva. Namreč otroci vsrkavajo znanje na vsakem koraku. Če se lahko že zelo zgodaj učijo enega ali celo dveh tujih jezikov, je še toliko pomembneje, da se naučijo ali vsaj seznanijo kako poskrbeti za svoje zdravje v prihodnosti. Kajti hrbtenica je osnovni podporni sistem in ko se pojavijo težave na primer zaradi napačnega dolgotrajnega gibanja ali sedenja, bi si zelo želeli, da bi nas kdo o tovrstnih težavah podučil in nam s tem prihranil marsikatero bolečino.
V Re.aktivu se oglasijo tudi starši, ki želijo, da njihove otroke naučimo pravilnega delovanja. Preko otrokom razumljivega načina jim pojasnimo delovanje in nakažemo pravilne vzorce. Bistveno je, da so otroci s tem seznanjeni. Namreč, njihovi osnovni gibalni vzorci so kvalitetnejši od vzorcev odraslih. Če jih poznajo in predvsem razumejo, jih bodo nezavedno ohranjali in bodo postali del njihovega vsakodnevnega delovanja. Pomembna investicija v zdravje mladega in zdravega človeka.
Pojavnost bolečin v hrbtenici pri otroku
Pri mlajših otrocih težav v križu praktično ni. Razlog je v obremenitvi hrbtenice, ki se ne more primerjati z obremenitvijo odraslega človeka. Prav tako otroci znajo omejiti svoje aktivnosti oziroma jih prilagoditi, v kolikor katera izmed njih povzroča bolečino. To predstavlja pomembno prilagoditev, ki ne vpliva samo na zmanjševanje bolečine, vendar tudi na hitrejše okrevanje, saj je s tem telesu omogočen čas za okrevanje. To je velika prednost otrok, ki jo odrasli pogosto zanemarijo.
Starejši otroci so že veliko bolj motorično sposobni, kar jim omogoča večji razpon aktivnosti pri katerih se že ustvarjajo večje obremenitve za telo oziroma hrbtenico. V tem obdobju se poveča nevarnost poškodb kosti, živcev in tudi mehkega tkiva. Vzorčni primer so najstniki, ki preizkušajo meje svojega telesa preko športnih aktivnosti, pri katerih je zelo pomembno strokovno delo njihovih trenerjev. Postopno in pravilno izvajanje protokolov treninga najstnikom omogoča, da se naučijo pravilnih vzorcev gibanja, primerno okrepijo mišično muskulaturo in pridobijo prvo idejo o pomembnosti hrbtenice in njenega pravilnega in zdravega delovanja.
Daleč največ težav na področju težav s hrbtenico pri otrocih, ki se jim je mogoče izogniti, povzročajo poškodbe zaradi preobremenitve. Te težave nastajajo zaradi pretežkih šolskih nahrbtnikov, ki lahko dosegajo tudi do 40% vrednosti teže otroka. Ekvivalent odraslemu človeku je približno 35 kg težak nahrbtnik, ki ga nosite 5 dni v tednu.
Potrebno je poudariti, da se je v zadnjih letih na tem področju veliko spremenilo in da se šole prilagajajo in iščejo nove rešitve. Prav tako pa imajo pomemben vpliv tudi nove »igrače«, ki na inovativen način združujejo prevozna sredstva in šolske torbe. Na ta način se otroška hrbtenice uspešno razbremenjuje.
Drugi pomemben vidik je dolgotrajno sedenje šolskih otrok, po možnosti v nepravilni drži. Vsakih 45 minut bi otrok moral vstati, se pretegniti in narediti nekaj korakov. V šoli je za to poskrbljeno, doma pri delanju domačih nalog ali pri delu na računalniku pa se na to pozablja. Še posebno, če otrok “pade v delo” ali igranje igrice. Takrat je tudi on ogrožen, da pozabi na svoje telo, bolečine in pravilno držo. Staršem svetujemo, da jih opominjajo na to.